Binnen elke organisatie, of het nu een overheidsinstantie, een stichting of ‘gewoon’ een commercieel bedrijf is, is iedereen dagelijks bezig met het leveren van zijn of haar bijdrage aan het grotere geheel. Deze focus op het behalen van de doelstellingen is vanzelfsprekend van het grootste belang. Maar weet de organisatie ook wat er ‘minimaal’ nodig is om deze doelstellingen te halen?
Bij Business Continuity Management (BCM) of bedrijfscontinuïteitsmanagement gaat het uiteindelijk om dat het minimaal benodigde operationele niveau altijd aanwezig is, zou je kunnen stellen.
BCM moet worden gezien vanuit het perspectief van ‘Wat is er minimaal nodig in de organisatie om de gestelde doelstellingen te halen?”. We moeten dit niet aanvliegen vanuit een soort bangmakerij of ‘vermeende’ risico’s. Het gaat over de bepaling van die activiteiten die essentieel zijn voor de organisatie om de gestelde doelen te bereiken.
Zo optimaal mogelijk voorbereid, kan de organisatie zich aanpassen aan onverwachte gebeurtenissen met betrekking tot het leveren van haar producten en/of diensten. De toegevoegde waarde van het vermogen zich te kunnen aanpassen aan het leveren van in ieder geval een minimumniveau, tevens essentieel voor het voortbestaan, is direct gekoppeld aan de doelstellingen van de organisatie. Dit geldt voor zowel de normale bedrijfsvoering, als ook voor wat nodig is om te overleven na een ernstig incident.
Door het versterken van het weerstandsvermogen en de veerkracht van de organisatie via een geïmplementeerd Business Continuity Managementsysteem (BCMS), wordt het overduidelijk dat de kosten van deze inspanning moeten worden gezien als ‘cost of doing business’, oftewel, onderdeel uitmaken van de dagelijkse gang van zaken. Het gaat over hoe wij hier werken en niet iets erbij of er bovenop (“Wat kost dat en wat levert het op?”). Zo kijken we namelijk ook niet (meer) naar bijvoorbeeld productveiligheid, kwaliteitsmanagement, milieubeheer en informatiebeveiliging.
Vraag uzelf eens af: “Hebben wij ook een ‘business as UNusual’ organisatie?”, “What if”? Een gedegen invulling van BCMS, bij voorkeur conform ISO 22301, levert enorm veel waarde op voor organisaties. Denk aan een gestructureerde (HLS) aanpak, meer inzicht vooraf creëren, beter voorbereid zijn, duidelijke processen, kortere hersteltijd en als gevolg hiervan minder schade. Aandacht hieraan besteden is écht een ‘No brainer’. Tijdens de ISO22301 Certified Implementer leert u hoe u BCM, comform de ISO 22301, het beste kan implementeren binnen uw eigen organisatie.
Schrijf u hieronder in voor onze nieuwsbrief!